۱۳۹۸/۱۱/۱۹ اخبار 745

سومین دوره مسابقات بین المللی تیراندازی با کمان سنتی 13-15 اسفند در ژئوپارک ارس

سومین دوره مسابقات بین المللی تیراندازی با کمان سنتی 13-15 اسفند در ژئوپارک ارس

         تاريخ استفاده تیروکمان به پنج هزار سال قبل از ميلاد می رسد، کمان گيران همواره در ادبيات، هنر، اساطير  و داستانهای حماسی گذشته مطرح بوده اند و در تمدنهای بزرگ باستانی همچون ايران، مصر، چين، يونان و روم از آنها ياد شده است. در کتاب حماسی ملی شاهنامه فردوسی اشعاری وجود دارد که حاکی از نقش تيراندازی در بين ايرانيان قديم و جنگهای آنان بوده است.

        مسابقات تیراندازی با کمان سنتی، جام ژئوپارک ارس با رعایت اصل برابری مردم با هر نژاد، ملیت و قوم با پوشش های سنتی و بومی جهت پاسداشت آئین ها و سنت های اساطیری و بوسیله کمان های سنتی انجام می گیرد.  مسابقات تیراندازی با کمان سنتی جام ژئو پارک ارس، از سال 96 هر ساله در کشور ایران به میزبانی منطقه آزاد ارس در ماه اسفند با شعار صلح و دوستی همراه با اجرای برنامه های آیینی و سنتی برگزار میگیرد. در این مسابقات تمامی تیم های حاضر بعد از اجرای برنامه های فرهنگی، با کمان و لباس بومی و ملی کشورشان با یکدیگر به رقابت میپردازند.

      در سال 98 که تیم هایی از کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان، قرقیزستان و افغانستان حضور دارند، در کنار مسابقات تیرانداری با کمان‌سنتی، مسابقات فیلد و تری دی آرچری که از رشته های مهم فدراسیون جهانی تیراندازی باکمان (WA) می باشند با حمایت و همکاری جامعه محلی و با هدف جلوگیری از شکار حیوانات برگزار خواهد شد. این شاخه از مسابقات با حضور شکارچیانی برگزار می شود که با هدف تخلیه هیجانات شکار و با تیرانداری به اهداف شبیه­سازی­شده حیوانات در محیط های طبیعی  انجام می گیرد.